tiistai 24. huhtikuuta 2012

Ruokamatka San Sebastianiin (22-23.4 San Sebastian)

Matka Bilbaosta jatkui kohti San Sebastinia kunnon yöunien jälkeen. Hyvin levänneinä päätimme valita maksuttomat tiet ja rantareitin kaikkien mahdollisten rantakaupunkien läpi. Pikkuinen tihkusade aamulla muuttui vihdoinkin auringoksi ja matka kulki joutuisasti.

Saavuttuamme San Sebastianiin kirjauduimme sisään hotelliimme, joka oli Barcelo ketjun Costa Vasca niminen design hotelli. Huone osoittautui jälleen hyväksi ja nopean tavaroiden purkamisen jälkeen lähdimme tutustumaan kaupunkiin.

Hotelli

ja huone

Paistettua mustekalaa.

Söimme lounaan sataman kupeessa pienessä rantaravintolassa, jossa otimme mustekalaa sekä kampelaa. Molemmat annokset olivat todella maukkaita ja pakko myöntää, että myös esillepano oli parempi kuin edellisenä päivänä.

Lounaan jälkeen ostimme läheisestä leipomosta loistavia leivonnaisia.

En saanu fillaria liikkeelle vaikka kuinka sotkin.

Matka jatkui muutaman tunnin kävelyllä kaupungilla, jonka jälkeen suuntasimmekin jo kohti hotelliamme. Olimme vielä sen verran väsyneitä edellispäivän matkasta, että päätimme kerrankin syödä hotellilla. Hotellilla oli tarjolla kolme ruokalajia huokeaan 14e hintaan. Annokset saatuamme selvisi syy halpoihin hintoihin =D Ainakin leipä oli hyvää.

Tämä alkuruoka kertokoon kaiken. Tonnikalaa ja avokaadokeittoa...(noh loput ruoat oli kyllä parempia, muttei silti mitään huippuja)

Seuraavaksi päiväksi oli luvattu sadetta San Sebastianiin ja matkaopasta selaistuani tajusin Riojan viinialueen sijaitsevan vain reilun tunnin ajomatkan päässä. Huomenna suuntaamme kohti Riojan viinitiloja.

Hieno pullonavaaja ukolla!

Saavuimme ensimmäiseksi Haron kaupunkiin, jossa näyttikin sijaitsevan lähes kaikki  Riojan arvostetuimmat viinitilat. Söimme kaupungin keskustassa pienen paikallisen aamupalan, jonka jälkeen viinihammasta alkoikin jo kolottaa.

Loistavaa lipittelyvinkkua kympillä. (Kuvan puolikas pullo irtosi reilulla vitosella)

Lähes jokaisella tilalla oli tarjolla myös vanhempia herkkuja.

Vasemmalta Muga Reserva Seleccion Especial 2006, Prado Enea Gran Reserva 2004 sekä Torre Muga 2006. Kaikki loistavia, mutta Muga lähti mukaan kaappiin odottamaan ainakin 15 vuoden ikää.

La Rioja Altan kauppa oli sisältä hyvin viihtyisä ja siellä oli mukava kierrellä.

Ainakin pisteiden perusteella viinien pitäisi olla todella hyviä. Lähes jokainen saanut Parkerilta yli 90 pistettä. Vuoden 98 vuosikertaa ei saanut maistella ilman, että olisi ostanut kaksi lasia. Ostin siis pullon kotiin neljän lasin hinnalla ja viini maistellaan kotona. Maistelemani 2001 vuosikerta tosin oli aivan loistavassa kunnossa jo nyt, mutta kestää vielä 3-5 vuotta kaapissa.

Vina Tondonian tilalla on karahvin muotoinen maistelutila, jossa pääsee nauttimaan tilan antimista.

Maistelimme vuoden 96 ja 2002 vuosikerrat.

Punaviinistä tarjolla oli 2001 ja 2005. Molemmissa sekä valkoisessa, että punaisessa vanhempi oli parempi. Tuottajan mukaan kaikki viinit kypsyy suotuisasti vielä ainakin 5-10 vuotta.

Maistelutilassa viihtyisi pidemmänkin ajan.

Valkoviinejä oli myynnissä aina vuoteen 1991 asti.

Haron jälkeen suuntasimme keski-Riojaan, jossa sijaitsee kuuluista Marques Riscalin viinitila. Viinitilan yhteyteen on viime vuosikymmenellä rakennettu myös hieno hotellikompleksi, jossa sijaitsee myös Michelin-tähdellä noteerattu ravintola. Tällä kertaa jätimme ravintolan väliin ja söimme pikalounaan paikallisessa ravintolassa.
Kotimatkalla ajoimme härkäjuoksuista tunnetun Pamplonan läpi takaisin San Sebastianiin rankasateen saattelemana. Hotellilla tarkistimme säätiedoitukset, jotka ei luvannut hyvää, jokapaikassa pelkkää sadetta.

Huomenna edessä illallinen Mugaritzissa!!